Årsregnskabet giver jer taletid: Udnyt den til at fortælle de gode historier.

Vi er på vej ind i højsæson for årsregnskaber. Det er man som virksomhed nødt til at forholde sig til. Både fordi, man ikke kan krybe i flyverskjul og slippe for mediernes opmærksomhed, men også fordi et årsregnskab giver mulighed for at fortælle gode historier til både ansatte, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere. Så har I som virksomhed planlagt, hvordan I skal kommunikere jeres regnskab internt og eksternt? Ellers bør I ret hurtigt få styr på, hvad I skal fortælle, til hvem og på hvilke kanaler – også før nogle andre fortæller historien før jer! Mere om det senere.

Årsregnskabet sikrer taletid.

Den gode nyhed er, at i en tid, hvor der er uhørt hård konkurrence om taletid i medierne, er årsregnskabet en god mulighed for at få fortalt én eller flere gode historier om ens virksomhed til både medarbejdere og eksterne stakeholdere. Uanset om der er sorte eller røde tal på bundlinjen. 

Men det kræver noget forberedelse. Brug derfor noget tid på at grave de gode historier frem. Måske skal I kigge tilbage og finde historien i de tal, som regnskabet indeholder, men den gode historie kan også gemme sig i de tal, som ikke står at læse i regnskabet. 

Det kan også være, at taletiden skal bruges til at fortælle om et nyt initiativ, I har sat i søen. Eller måske har I ligefrem en stor nyhed, I ønsker at dele? Så er det bare med at udnytte den taletid, som årsregnskabet giver. 

Fortæl det før robotterne.

Når I har styr på, hvilken eller hvilke historier I ønsker at fortælle, er aviser og andre nyhedsmedier en oplagt kanal til at kommunikere med jeres stakeholdere. Journalister leder nemlig altid efter gode historier og gode anledninger til at skrive om det ene regnskab fremfor det andet.  

Her skal man dog være opmærksom på at få historien kommunikeret ud, inden man som virksomhed sender regnskabet ind til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I dag fanger mediernes robotter nemlig, når der bliver sendt regnskaber ind, og de genererer på rekordtid en historie. Og ofte en ret unuanceret én af slagsen, der udelukkende handler om bruttoavance og likviditet og overskudsgrad. 

Robotterne baserer således deres historie på det indsendte regnskab og ledelsesberetningen samt virksomhedens beskrivelse af sine forretningsområder. Det stiller i første omgang krav til, at man som virksomhed bruger kræfter på ledelsesberetningen og derved får nuanceret, forklaret og perspektiveret tallene. 

Dernæst bør I skrive en pressemeddelelse – eller et mediebrief – hvor I fortæller den historie, I gerne vil have fortalt i medierne. 

I den forbindelse bør I tænke over, hvilke medier der egner sig bedst til at fortælle jeres historie til netop jeres målgruppe. 

Forbered jer på de kedelige spørgsmål.

Uanset, hvor godt jeres årsregnskab er, så skal I forberede jer på at få spørgsmål, I helst ville være fri for. Journalister vil ofte gerne kigge dybere i regnskabet, ligesom de vil lave deres egen research på jeres virksomhed.

Derfor kan det her være på sin plads at lave det, som med et fint ord hedder ‘issues management’: Altså hvilke områder i jeres forretning kræver ekstra opmærksomhed eller påpasselighed, fordi de kan opfattes som eller udvikle sig problematisk? Hvad er jeres nøglebudskaber ift. jeres issues? Her er det oplagt at lave eks. en Q & A med spørgsmål/svar – og overveje, om det kunne give mening at lave noget medietræning med jeres talspersoner. 

Internt før eksternt og gerne på video.

Én ting er pressen. Men det er mindst lige så vigtigt – hvis ikke endnu vigtigere – at fortælle om årsregnskabet på ens egne kanaler. 

Det kan være på virksomhedens intranet, på et ølkassemøde, i en personlig mail eller på jeres sociale kanaler. 

Uanset kanalen er det værd at bruge kræfterne på noget god storytelling om jeres årsregnskab. Det kunne være en video, hvor jeres direktør forklarer og perspektiverer årsregnskabet med sine egne ord for at få en personlig afsender på. Det stiller nogle krav, men det sikrer også noget troværdighed, hvis det gøres på den rigtige måde. 

Brug for hjælp?

Er der noget af ovenstående, der giver anledning til spørgsmål? Eller har din virksomhed brug for rådgivning i forhold til at kommunikere jeres årsregnskab?  

Så kontakt endelig KommPress’ PR-ekspert, Morten Hopballe, på 3135 3007 eller mh@kommpress.dk.  

Kontakt Morten.

Citat

Morten Hopballe.

Seniorrådgiver

Kontakt Morten.

Morten Hopballe, Seniorrådgiver

Morten Hopballe.

Seniorrådgiver
Engagerende kommunikation skal sikre et følelsesmæssigt bånd til dit events gæster. Så er succesen rykket tæt på. 
En tydelig ESG-kommunikation sikrer din forretning.
Brug årstiderne og sæsonerne i dit content.
Vælgerne zapper rundt, viser ny analyse.
Politisk analyse: Selvom Socialdemokratiet gik til valg på en regering henover midten, står partiet nu til Folketingets største vælgerflugt.

Vores ydelser.

Har du behov for yderligere hjælp, eller var det ikke det, du søgte?

Du kan læse om vores andre ydelser for at finde den rette løsning.

ESG-kommunikation.

Vi hjælper dig med at fremstå som en ansvarlig og handlingsorienteret aktør, der lever op til både nationale og EU-reguleringer.

Krisekommunikation.

Vi hjælper dig, hvis du står i en krise eller en anden forretningstruende situation, der kræver hurtig handling.

Kampagner.

Vi hjælper dig med at designe og udvikle den samlede kampagne fra analyse til strategisk afsæt og kreativt koncept og eksekveringsplan og -elementer.

Vi skaber resultater med jeres historier.