Alt for mange pressemeddelelser falder igennem: Sådan undgår du at spilde din tid 

Hvert år dukker debatten op: Er pressemeddelelsen forældet? En nyere undersøgelse fra Smart PR viser dog, at 94% af PR-specialister stadig bruger pressemeddelelsen som deres go-to-værktøj. Dette taler for, at pressemeddelelsen som genre langt fra er død og begravet. Det er dog ikke nok bare at sende en pressemeddelelse ud – historien skal bære pressemeddelelsen, ikke omvendt. 

Drop ‘spray and pray’

Mange pressemeddelelser falder igennem, fordi de ikke lever op til de grundlæggende nyhedskriterier. Hos KommPress ser vi ofte virksomheder benytte “spray and pray“-taktikken: sende pressemeddelelser bredt ud og håbe på det bedste. Resultatet er ofte, at disse pressemeddelelser ender ubemærket i journalisternes indbakker. For at undgå det skal pressemeddelelsen have en klar og relevant historie, der kan fange journalisternes interesse. 

Tænk som en journalist

Journalister modtager dagligt et væld af pressemeddelelser og kommercielle budskaber. Ifølge Mynewsdesk bruger ni ud af 10 journalister pressemeddelelser i deres arbejde. Heldigvis kunne man fristes til at sige, men i dag leder de i højere grad efter historier med menneskelig interesse og relevans for deres læsere. Det er derfor vigtigt, at talspersoner udtaler sig autentisk og med noget på hjerte. En poleret, corporate’ pressemeddelelse med lange citater og fuldt blus på gryden med ananas i egen juice har sjældent den ønskede effekt. 

Historien skal være i fokus

For at en pressemeddelelse kan være effektiv, skal den bære en historie, der er nyhedsværdig. Dette betyder, at historien skal opfylde nyhedskriterier som aktualitet, væsentlighed, konflikt, identificering og sensation. Hos KommPress hjælper vi hver dag virksomheder med at finde den rette vinkel, så historien bliver interessant og relevant for journalisterne. Det er en øvelse, der kan være svær at foretage, når man kigger på sig selv indefra og ud. Derfor kan man med fordel få nogen udefra til at kaste nogle friske øjne på ens historier.

Supplér med andre kanaler

Selvom pressemeddelelsen er et vigtigt værktøj, bør den suppleres med andre kommunikationskanaler. Hos KommPress forsøger vi altid at klemme mest mulig værdi ud af hvert stykke content ved at genbruge historien på tværs af kanaler og genrer. Ofte kan ens egne kanaler være en genvej til at nå nogle bestemte målgrupper, hvis bare man sørger for at vinkle historien rigtigt. 

Forstå medielandskabet

En personlig og eksklusiv pitch til en journalist, der interesserer sig for dit område, kan være langt mere effektiv end en generel udsendelse. Timing er også afgørende – send pressemeddelelsen, når der er mindst risiko for, at den bliver overskygget af større nyheder. 

 

En dygtig PR-specialist har fingeren på pulsen i mediebilledet. Vedkommende kender til de aktuelle dagsordener, medierne og deres formater og forstår, hvordan journalister arbejder. Ved at opbygge og vedligeholde gode relationer til journalister kan det være med til at sikre, at dine pressemeddelelser bliver bemærket og taget seriøst. 

Få din pressemeddelelse til at sparke døren ind

Alt for mange pressemeddelelser falder igennem, fordi de mangler en stærk historie og forståelse for journalisternes arbejde. Men det er der heldigvis råd for. Ved at fokusere på kvalitet, relevans og timing kan du øge dine chancer for at få din historie ud til medierne. Hos KommPress kan vi hjælpe dig med at finde den rette vinkel, stille de nødvendige spørgsmål og sikre, at din historie skiller sig ud fra mængden. 

 

 

Kontakt Morten.

Citat

Morten Hopballe.

Seniorrådgiver

Kontakt Morten.

Morten Hopballe, Seniorrådgiver

Morten Hopballe.

Seniorrådgiver
Brug video i din interne kommunikation: Tre gode grunde til at gå i gang 
En tydelig ESG-kommunikation sikrer din forretning.
Engagerende kommunikation skal sikre et følelsesmæssigt bånd til dit events gæster. Så er succesen rykket tæt på. 
Brug video i din interne kommunikation: Tre gode grunde til at gå i gang 
En tydelig ESG-kommunikation sikrer din forretning.

Vores ydelser.

Har du behov for yderligere hjælp, eller var det ikke det, du søgte?

Du kan læse om vores andre ydelser for at finde den rette løsning.

Krisekommunikation.

Vi hjælper dig, hvis du står i en krise eller en anden forretningstruende situation, der kræver hurtig handling.

Medietræning.

Vi hjælper dig, så du er klædt på til at tale med journalister og håndtere interviews og svære spørgsmål.

Strategi.

Vi hjælper dig med at lægge en strategi for din kommunikation.

Vi skaber resultater med jeres historier.